tisdag 23 april 2013

Rationaliseringar i mediebranschen

Det går inte en dag utan nya varsel i mediebranschen. Vad vi ser är en rationalisering där producenterna blir allt färre tack vare att de kan nå allt fler läsare/konsumenter genom modern informationsteknologi och eftersom storskalighet premieras.

Trenden blir extra tydlig nu när Sydsvenskan och DN slår ihop delar av sina redaktioner:
I morgon informeras cheferna på Sydsvenskan om en omfattande redaktionell integration. Sydsvenskan och DN ska samarbeta kring rad områden som utrikes, motor, resor och sport. 
...
För en vecka sedan fick cheferna på Sydsvenskan en vecka på sig att fundera över hur deras avdelning kan spara. Samarbete med DN kan vara ett sätt att minska antalet anställda. Ett 30-tal tjänster är en siffra som nämnts.

DN meddelade i dag att 50 personer frivilligt lämnar tidningen och att ett 20-tal kan komma att sägas upp. Minskningen kan genomföras med en mindre sänkning av kvaliteten om tidningen samtidigt samarbetar med Sydsvenskan.
Länk

Det ska bli intressant att se hur långt centraliseringen och rationaliseringen i mediebranschen kan drivas. Kanske slutar det med att Sverige har tre rikstäckande tidningar med ett hundratal anställda, samt tre lokaltidningar för större regioner. Plus ett stort antal oavlönade bloggar som skriver om lokala och nationella frågor.

Jobbslakten har bara börjat.