Detaljhandeln på internet växer med 14 procent visar E-barometern för 2012. Det är den största ökningen sedan finanskrisens början. Konsumenternas pengar rör sig från gatubutiker till nätet, och trenden är extra synlig på elektronikmarknaden.Länk
...
Det är inte bara elektronikbranschen som växer på nätet. E-barometern som släpps idag av Posten visar att samtliga branscher går bättre på nätet än i den rent fysiska butikshandeln.
...
Att konsumenter i alla åldrar oftare väljer nätet framför butiker på stan gör att pengarna håller på att byta kanal enligt Jonas Arnberg, konsultchef för handel på HUI Research, och det leder i sin tur till en strukturförändring på detaljhandelsmarknaden.
– Du märker den bland bokhandlarna, helt enkelt för att det knappt finns några bokhandlar på stan längre. Du ser förändringen i en utslagning av elektronikbutiker och vi kommer se den i ett minskat behov av butiksyta, säger Jonas Arnberg.
I längden kommer det här att leda till en stor minskning av arbetstillfällen i ekonomin. På nätet råder redan en stark prispress via prisjämförelsesajter som bara kan förväntas öka och den största kostnaden för e-handelsföretag är arbetskraften. Stora aktörer med helt automatiserade/robotiserade lager, som t.ex. Amazon, vinner därför över företag med anställd personal (se även denna post). En jobbslakt är att vänta. Det blir också intressant att se vad som händer med alla stora köpcentrum.